fbpx

De ziekenhuisschepen van Mercy Ships

23 oktober 2018

Wist u dat Mercy Ships al 40 jaar bestaat? We zijn actief in België sinds 2010, maar de internationale organisatie is al veel langer werkzaam. Deze verjaardag vertellen we u graag welke impact onze ziekenhuisschepen maakten. En waarom ‘Ships’ eigenlijk in meervoud staat. Want De Africa Mercy is niet het eerste ziekenhuisschip.

Waarom een schip?

80% van de wereldbevolking woont op niet meer dan 150 km afstand van een havenstad. Daarom is een schip de beste manier om deze mensen te bereiken met de hulp die ze nodig hebben.

Het gebruik van een schip is een relatief goedkope manier om het grootste deel van de wereldbevolking met ontwikkelingshulp te bereiken. Een ziekenhuisschip biedt een beschermde en schone omgeving om de kans op infecties minimaal te houden. De Africa Mercy is ook niet afhankelijk van externe factoren in een land. Er is schoon drinkwater en er zijn sanitaire voorzieningen. Bij plotseling onrust, bijvoorbeeld een burgeroorlog, kan het schip wegvaren om de veiligheid van onze vrijwilligers te waarborgen.

Ziekenhuisschip 1: de Anastasis

In 1978 maakte oprichter Don Stephens zijn droom waar. Hij kon dan het eerste schip aankopen om het om te bouwen tot een ziekenhuis. Het ging om de Victoria, een Italiaans schip dat van 1953 tot 1978 dienst deed als cruise. Mercy Ships bouwde het schip helemaal om, met 3 operatiekamers, een ziekenzaal met 40 bedden, een tandkliniek, een afdeling voor radiologie, drie laadruimtes, gemiddeld 350 werkende vrijwilligers en ruimte voor 20 landvoertuigen zoals jeeps. Toen het af was, herdoopte Mercy Ships het schip tot de Anastasis, Grieks voor ‘opstanding’.

De Anastasis was van 1978 tot en met 2007 de voornaamste uitvalsbasis voor Mercy Ships. Tijdens haar levensspanne passeerden er 25.000 vrijwilligers die in totaal 18.800 operaties uitvoerden aan boord. De tandkliniek was goed voor 137.000 tandheelkundige behandelingen. Het schip was verder een platform voor de opleiding van meer dan 4.000 lokale medische professionals. In 2007 werd het schip vervangen door de Africa Mercy.

Ziekenhuisschip 2: de Island Mercy

In 1983 kreeg Mercy Ships een bijzondere donatie: de Petite Forte. Het was een oude ferry van ongeveer 50 meter lang. Mercy Ships rustte het schip uit voor tandbehandelingen en oogoperaties. Het kreeg dan de naam de Island Mercy. Dat omdat in tegenstelling tot de Anastasis dit schip een minder grote diepgang had en ook rivieren kon opvaren.

De Island Mercy werd voornamelijk ingezet in de ontwikkelingslanden in Zuid-Amerika en de Stille Oceaan. De vrijwillig bemanning van de Island Mercy verwezenlijkte 145.000 diensten ter waarde van 51 miljoen euro en had een rechtstreekse invloed op 113.000 mensen. Daaronder waren 1.150 operaties en 29.370 tandheelkundige ingrepen.

In 2001 werd de Island Mercy verkocht na 17 jaar dienst.

Ziekenhuisschip 3: de Carribean Mercy

De Polarlys, een Noorse ferry van 80 meter lang, werd in 1994 aangekocht door Mercy Ships. Ze deed uiteindelijk 12 jaar dienst als ziekenhuisschip de Carribean Mercy. Aan boord konden 120 vrijwilligers verblijven. Er was een oogoperatiekamer en laadruimte voor medicijnen. De Carribean Mercy deed voornamelijk havens aan van ontwikkelingslanden in Centraal-Amerika. Haïti en Nicaragua zijn daar twee voorbeelden van.

De Carribean Mercy was het platform voor hulpverlening aan 348.800 personen ter waarde van 76 miljoen euro. Er vonden maar liefst 7000 operaties op plaats. 18.200 personen kregen een gratis tandbehandeling door middel van het ziekenhuisschip.

Ziekenhuisschip 4: de Africa Mercy

Dé grote trots van Mercy Ships is momenteel de Africa Mercy. Het is 152 meter lang, telt 7 dekken, heeft een tonnage van 16.572. Kortom, een reusachtig schip. In 1999 spendeerde Mercy Ships 34 miljoen euro aan de herinrichting van de Dronning Ingrid, een Deense treinferry. Treinsporen werden verwijderd en maakten plaats voor een drijvend ziekenhuis. 5 operatiekamers, een ruimte voor intensieve zorgen, een ziekenzaal met 80 patiëntenbedden en accommodatie voor 400 vrijwilligers. De Africa Mercy is het grootste private ziekenhuisschip ter wereld. Alleen enkele militaire ziekenhuisschepen zijn nog groter.

De Africa Mercy vaart sinds 2007 van haven naar haven in ontwikkelingslanden van Sub-Sahara Afrika. Het meert telkens 10 maanden aan om medische hulp te verlenen. Er vonden al meer dan 30.000 operaties plaats en er gingen al meer dan 5.000 vrijwilligers aan boord. Het was een trainingscentrum voor duizenden lokale medici. Het was een uitvalsbasis voor tandklinieken aan wal, die per dienstperiode ongeveer 8.000 mensen een tandbehandeling voorziet.

Geschiedenis

De Africa Mercy is het huidige ziekenhuisschip van Mercy Ships. Het was vroeger een Deense treinferry, de Droning Ingrid, en het werd geschonken door de Balcraig Foundation in 1999. Dame Norma Major doopte het schip in het jaar 2000 de ‘Africa Mercy’. Vanaf dan werd het schip helemaal omgebouwd in de scheepswerf van A&P in Newcastle-upon-Tyne in het Verenigd Koninkrijk. De heruitrusting van 37 miljoen euro werd bekostigd door o.a. de Oak Foundation, de Balcraig Foundation en talloze schenkingen van bedrijven en individuele donateurs. Het was de grootste heruitrusting in zijn soort ooit. Een vergelijkbaar nieuw schip met vijf operatiekamers en tweëentachtig ziekenhuisbedden kopen, zou meer dan dubbel zoveel hebben gekost.

Faciliteiten

Ziekenhuis

Het ziekenhuis neemt met 1200 m² het grootste deel van het oorspronkelijke spoordek in. Het is onderverdeeld in kwadranten, met o.a. bevoorrading, vijf operatiekamers, herstel/intensive care afdelingen en lage-afhankelijkheidsafdelingen. In totaal zijn er 82 ziekenhuisbedden beschikbaar. Een medische team van uitsluitend vrijwilligers bemant het ziekenhuis. Het voert medische en chirurgische ingrepen uit aan boord waar patiënten niet voor hoeven te betalen. Er gebeuren operaties als het verwijderen van cataracts en tumoren, lensimplantatie, reconstructie van gespleten lippen en open gehemeltes, orthopedische chirurgie en operaties van vesico-vaginale fistels. Het ziekenhuis beschikt over een CT-scanner en een röntgenapparaat, een laboratorium en een Nikon Coolscope, een mobiele en hoogtechnologische microscoop. Indien nodig, kunnen er zo diagnoses vanop locatie doorgestuurd worden naar specialisten in het buitenland via satelliet.

Programma’s aan land

Naast de operaties aan boord, werken er ook teams samen met lokale partners in plaatselijke dorpen aan land met het schip als uitvalsbasis. Ze verstrekken een brede waaier aan diensten om de gezondheid en het welzijn van de lokale bevolking te verhogen: een tandkliniek, een oogkliniek, gezondheidsopvoeding voor de gemeenschappen, HIV/aids preventie, water- en afvalverwerkingsprojecten zoals het boren van bronnen, constructie of renovatie en landbouw en microondernemingsprojecten. Samen met plaatselijke leiders, overheden en nationale ministeries van gezondheid bepalen onze teams de noden in de gezondheidszorg. Ze ondersteunen in de planning en het toezicht op de projecten, de overdracht van vaardigheden door training en ondersteuning in de financiering van bouwprojecten. Lopende projecten focussen op het ontwikkelen van bijstand voor medische infrastructuur zoals ziekenhuizen.

Veiligheid

Het schip biedt een controleerbare, afgebakende ruimte. 24 op 24 staat die zone onder toezicht van een team van ex-Ghurka’s (Brits-Nepalese elite legereenheid). Ze controleren de identiteit van iedereen die het schip betreedt en houden toezicht via een arsenaal aan beveiligingscamera’s. Brand, een groot risico op schepen, wordt geblust dankzij het hoogtechnologisch “Hi-Fog” sproeisysteem. Indien er brand uitslaat lokaliseert de rookdetectie de exacte locatie van de brand en wordt er meteen geblust. De machineruimtes kunnen, indien nodig, bliksemsnel gevuld worden met CO2-gas om een brand meteen te doven.

Bemanning

De Africa Mercy heeft ontmoetings- en werkruimtes en biedt kajuiten voor een permanente bemanning van ongeveer 400 vrijwilligers aan. Al meer dan 10.000 mensen uit 90 landen hebben aan boord van het schip gewerkt sinds 2007. De 474 bedden aan boord zijn verdeeld over 26 familiekajuiten, 25 kajuiten voor koppels en de overige zijn groepskajuiten met badkamer en toilet.

De Africa Mercy in cijfers

Africa Mercy Mercy Ships in cijfers

LEES MEER: