fbpx

Wist u dat de Africa Mercy ziekenhuisschip nummer 4 was?

23 oktober 2018

Wist u dat Mercy Ships al 40 jaar bestaat? We zijn actief in België sinds 2010, maar de internationale organisatie is al veel langer werkzaam. Deze verjaardag vertellen we u graag welke impact onze ziekenhuisschepen maakten. En waarom ‘Ships’ eigenlijk in meervoud staat. Want De Africa Mercy is niet het eerste ziekenhuisschip.

Ziekenhuisschip de Anastasis

In 1978 maakte oprichter Don Stephens zijn droom waar. Hij kon dan het eerste schip aankopen om het om te bouwen tot een ziekenhuis. Het ging om de Victoria, een Italiaans schip dat van 1953 tot 1978 dienst deed als cruise. Mercy Ships bouwde het schip helemaal om, met 3 operatiekamers, een ziekenzaal met 40 bedden, een tandkliniek, een afdeling voor radiologie, drie laadruimtes, gemiddeld 350 werkende vrijwilligers en ruimte voor 20 landvoertuigen zoals jeeps. Toen het af was, herdoopte Mercy Ships het schip tot de Anastasis, Grieks voor ‘opstanding’.

De Anastasis was van 1978 tot en met 2007 de voornaamste uitvalsbasis voor Mercy Ships. Tijdens haar levensspanne passeerden er 25.000 vrijwilligers die in totaal 18.800 operaties uitvoerden aan boord. De tandkliniek was goed voor 137.000 tandheelkundige behandelingen. Het schip was verder een platform voor de opleiding van meer dan 4.000 lokale medische professionals. In 2007 werd het schip vervangen door de Africa Mercy.

Ziekenhuisschip de Island Mercy

In 1983 kreeg Mercy Ships een bijzondere donatie: de Petite Forte. Het was een oude ferry van ongeveer 50 meter lang. Mercy Ships rustte het schip uit voor tandbehandelingen en oogoperaties. Het kreeg dan de naam de Island Mercy. Dat omdat in tegenstelling tot de Anastasis dit schip een minder grote diepgang had en ook rivieren kon opvaren.

De Island Mercy werd voornamelijk ingezet in de ontwikkelingslanden in Zuid-Amerika en de Stille Oceaan. De vrijwillig bemanning van de Island Mercy verwezenlijkte 145.000 diensten ter waarde van 51 miljoen euro en had een rechtstreekse invloed op 113.000 mensen. Daaronder waren 1.150 operaties en 29.370 tandheelkundige ingrepen.

In 2001 werd de Island Mercy verkocht na 17 jaar dienst.

Ziekenhuisschip de Carribean Mercy

De Polarlys, een Noorse ferry van 80 meter lang, werd in 1994 aangekocht door Mercy Ships. Ze deed uiteindelijk 12 jaar dienst als ziekenhuisschip de Carribean Mercy. Aan boord konden 120 vrijwilligers verblijven. Er was een oogoperatiekamer en laadruimte voor medicijnen. De Carribean Mercy deed voornamelijk havens aan van ontwikkelingslanden in Centraal-Amerika. Haïti en Nicaragua zijn daar twee voorbeelden van.

De Carribean Mercy was het platform voor hulpverlening aan 348.800 personen ter waarde van 76 miljoen euro. Er vonden maar liefst 7000 operaties op plaats. 18.200 personen kregen een gratis tandbehandeling door middel van het ziekenhuisschip.

Ziekenhuisschip de Africa Mercy

Dé grote trots van Mercy Ships is momenteel de Africa Mercy. Het is 152 meter lang, telt 7 dekken, heeft een tonnage van 16.572. Kortom, een reusachtig schip. In 1999 spendeerde Mercy Ships 34 miljoen euro aan de herinrichting van de Dronning Ingrid, een Deense treinferry. Treinsporen werden verwijderd en maakten plaats voor een drijvend ziekenhuis. 5 operatiekamers, een ruimte voor intensieve zorgen, een ziekenzaal met 80 patiëntenbedden en accommodatie voor 400 vrijwilligers. De Africa Mercy is het grootste private ziekenhuisschip ter wereld. Alleen enkele militaire ziekenhuisschepen zijn nog groter.

De Africa Mercy vaart sinds 2007 van haven naar haven in ontwikkelingslanden van Sub-Sahara Afrika. Het meert telkens 10 maanden aan om medische hulp te verlenen. Er vonden al meer dan 30.000 operaties plaats en er gingen al meer dan 5.000 vrijwilligers aan boord. Het was een trainingscentrum voor duizenden lokale medici. Het was een uitvalsbasis voor tandklinieken aan wal, die per dienstperiode ongeveer 8.000 mensen een tandbehandeling voorziet.