Privacy- en cookiebeleid
Privacyverklaring Fondsenwerving
De verwerkingsverantwoordelijke voor de fondsenwerving is Mercy Ships Belgium vzw gevestigd te Excelsiorlaan 8, 1930 Zaventem en ingeschreven bij de KBO onder nummer 0821.00.695.
In het licht van de Europese Reglementering inzake Bescherming van Persoonsgegevens, willen wij iedereen die wij contacteren voor fondsenwerving, informeren over hoe wij persoonsgegevens verwerken.
Indien u vragen of opmerkingen heeft met betrekking tot het onderstaande, kan u ons altijd contacteren (Zie ‘Onze contactgegevens’ onder punt 7).
1. Welke persoonsgegevens verwerken wij in het kader van onze fondsenwervingscampagnes?
1.1. Persoonsgegevens die wij verwerken in het kader van direct mail-campagnes:
- Aanspreektitel, naam en adres
- Taal en geslacht
- E-mailadres en geboortedatum (als deze informatie ons vrijwillig bezorgd werd)
- Telefoonnummer
- Persoonlijke voorkeuren van personen die ons een gift overmaken of interesse tonen in onze activiteiten
- Voor welke fondsenwervingscampagnes of activiteiten we u aanschrijven
- Informatie over de ontvangen giften (datum, bedrag, rekeningnummer, eventuele domiciliëring)
- Het rijksregisternummer indien ons dit vrijwillig werd bezorgd. Het rijksregisternummer wordt verwerkt om het te kunnen vermelden op het fiscaal attest (indien u recht heeft op dit document).
- Wij kunnen ook andere informatie verwerken die u ons spontaan zou bezorgen, zoals uw feedback over onze organisatie of over bepaalde van onze activiteiten of campagnes.
1.2. Persoonsgegevens die wij bijkomend kunnen verwerken in het kader van websitegebruik of n.a.v. digitale campagnes:
- IP-adres
- Cookie-ID
- Interne gebruikers-ID van een advertentieplatform
- Geschatte geo-locatie
- CRM-matching met social media
- Gebruikersprofiel
- Websitebezoek, gebruikerinteracties en klikgedrag
2. Hoe bekwamen wij uw contactgegevens?
Wij bekwamen uw contactgegevens doordat:
- U een gift heeft gedaan voor onze organisatie en daarom werd opgenomen in ons bestand
- U op enige wijze heeft aangegeven dat u door ons gecontacteerd wenst te worden (bijvoorbeeld via het invullen van een formulier op onze website of op een evenement of manifestatie)
- U via testament.be heeft aangegeven interesse te hebben in een legaat ten voordele van onze organisatie
- Wij uw gegevens voor een specifieke fondsenwervingscampagne ter beschikking kregen van een derde voor eenmalig gebruik. Meer informatie vindt u terug in de privacy disclaimer op de brief
Indien derde partijen ons adresbestanden ter beschikking stellen voor een specifieke fondsenwervingscampagne, gebruiken we uw persoonsgegevens enkel voor die campagne en worden uw gegevens alleen opgeslagen in onze databank wanneer u een gift doet ten gevolge van die campagne.
3. Waarvoor en hoe gebruiken wij persoonsgegevens?
Nadat u een gift heeft gedaan aan onze organisatie, worden uw gegevens opgeslagen in onze databank voor de volgende verwerkingen:
- De correcte administratieve afhandeling van uw gift
- Om onze verplichtingen jegens u en de fiscale wetgeving uit te voeren. Deze wetgeving verplicht ons giftgegevens en informatie over de donateur te registreren en bij te houden en u eventueel een fiscaal attest te bezorgen
- Om u op de hoogte te houden van onze verdere fondsenwervingsactiviteiten en projecten
In het kader van fondsenwervingscampagnes contacteren wij u via brief of telefoon (tenzij u zich inschreef op de Robinsonlijst of de Bel-me-niet-meer-lijst).
De verwerking van uw gegevens voor fondsenwervingscampagnes is gebaseerd op het gerechtvaardigd belang, vermits het voor de financiering van goede doelen nodig is om aan fondsenwerving te doen.
Wij kunnen u ook via email contacteren indien u donateur van ons bent of indien u ons daarvoor expliciet de toestemming heeft gegeven.
Soms schrijven wij voor fondsenwervingscampagnes enkel personen aan op basis van specifieke profielen, zoals gifthistoriek, leeftijd of persoonlijke voorkeuren.
4. Hoe lang bewaren wij uw persoonsgegevens?
Indien wij uw gegevens eenmalig verkregen van een derde voor een campagne en u doet geen gift, worden uw gegevens niet in onze databank opgeslagen en dus ook niet verder door ons verwerkt. Alleen wanneer u ons een gift overmaakt of u uw gegevens vrijwillig achterlaat bij ons, worden uw gegevens in onze databank opgeslagen.
Wij doen er alles aan om persoonsgegevens zo optimaal mogelijk te beschermen. Hiervoor treffen wij passende technische en organisatorische maatregelen en maken wij gebruik van een beveiligde databank om uw persoonsgegevens te beveiligen tegen verlies of tegen enige vorm van onrechtmatige verwerking.
We bewaren persoonsgegevens in onze databank tot maximaal 10 jaar na uw laatste gift of nadat u op enige andere wijze actief uw interesse in onze organisatie heeft getoond.
Wij zullen uw gegevens natuurlijk niet langer gebruiken wanneer u ons laat weten dat u dat niet meer wenst, onder voorbehoud van wat wordt gesteld onder punt 6 in deze privacyverklaring.
5. Gebruiken wij dienstverleners voor de verwerking van persoonsgegevens?
Voor de verwerking van persoonsgegevens door onze organisatie maken wij gebruik van dienstverleners die uw gegevens onder onze verantwoordelijkheid verwerken (zogenaamde “verwerkers”). Wij zien erop toe dat de dienstverleners op wie wij een beroep doen de nodige beschermingsmaatregelen in acht nemen voor een veilige en correcte verwerking van uw gegevens en dat zij hun verplichtingen onder de toepasselijke wetgeving nakomen.
Uw gegevens kunnen eveneens worden doorgegeven aan derden buiten onze organisatie wanneer dat nodig is voor de behandeling van uw gift en/of de fiscale gevolgen ervan (bijvoorbeeld banken en de overheid) of wanneer wij daartoe wettelijk verplicht zijn.
6. Wat zijn uw rechten met betrekking tot de verwerking van persoonsgegevens?
Indien uw persoonsgegevens onder onze verantwoordelijkheid in onze databank worden verwerkt, kan u deze inkijken, laten verbeteren of laten verwijderen. U kan zich ook verzetten tegen een verwerking of vragen deze te beperken.
Wanneer u gebruik maakt van uw recht van verzet tegen een verwerking of vraagt uw gegevens te verwijderen, bewaren we uw gegevens op basis van onze wettelijke verplichting om u toe te laten uw recht van verzet of recht van vergetelheid uit te oefenen oftewel uw wens om niet meer door onze vereniging gecontacteerd te worden.
Verder kan u binnen de wettelijke voorwaarden vragen naar een uittreksel van uw gegevens in onze databank of een duplicaat van uw fiscaal attest. In dat geval vragen wij u een kopie van de voorkant van uw identiteitskaart mee te sturen, zodat wij er zeker van zijn dat uw gegevens naar de rechtmatige eigenaar worden gestuurd.
Met betrekking tot digitale communicatie kan u zich op elk moment uitschrijven, door op de daartoe voorziene link te klikken in ieder emailbericht.
U heeft met betrekking tot de verwerking van uw gegevens eveneens het recht een klacht in te dienen bij de Belgische Gegevensbeschermingsautoriteit, via email aan contact@apd-gba.be of per brief (Drukpersstraat 35, 1000 Brussel).
7. Onze contactgegevens
Indien u uw rechten wilt uitoefenen of een vraag heeft, kan u ons bereiken via email op info@mercyships.. Telefonisch kunt u ons contacteren op het nummer 02 503 64 03. Wij zijn iedere werkdag te bereiken tijdens de kantooruren. U kan ons natuurlijk ook een brief schrijven aan Mercy Ships Belgium vzw, Excelsiorlaan 8, 1930 Zaventem.
Gelieve in uw email of brief uw volledige adresgegevens te vermelden of een scan of foto van onze brief door te sturen.
Wanneer u ons contacteert zullen wij zorgvuldig met uw gegevens omgaan en deze alleen gebruiken om uw recht uit te oefenen en uw wensen te respecteren.
8. Aanpassingen aan de privacyverklaring
Dit document werd voor het laatst aangepast op 21/08/2025.
We hebben getracht om deze privacyverklaring zo duidelijk en volledig mogelijk op te stellen.
Heeft u vragen, opmerkingen of suggesties, dan kan u ons telefonisch, via email of per post contacteren (zie ‘Onze contactgegevens’ onder punt 7).