fbpx

Maritieme en technische vrijwilligers

Aan boord als dekofficier, stuurman, ingenieur of mecanicien

Het schip meert telkens acht tot tien maanden aan in een haven in Afrika, vaart dan vier tot zes weken per jaar om een droogdok te bereiken waar er zes tot acht weken onderhoud plaatsvindt. Ten alle tijde is er veel maritiem en technisch personeel nodig. Maritiem personeel om o.a. de brug te bemannen, (maritiem) technisch personeel om de machinekamer en heel het schip te bemannen.

Van de machinekamer tot de brug staan vrijwilligers in voor het 150m lange ziekenhuisschip de Africa Mercy. Alle functies die u kan verwachten op een schip, moeten ook hier ingevuld worden plus nog enkele meer. Wat u moet doen hangt dus grotendeels af van welke specifieke functie u uitoefent.

Net zoals alle vrijwilligers verblijft u aan boord in een kajuit. Vanaf de rang van officier is een eenpersoonskajuit mogelijk. Vrijwilligers staan in voor hun eigen reis- en verblijfkosten. Voor bepaalde functies geld een voorkeur voor een minimumperiode aan engagement:

Dekmatroos: 3 maanden
Matroos: 2 jaar
Bootsman: 2 jaar
Kapitein (dringend): 3 jaar

Elektricien/ elektrotechnieker: 3 maanden
Mecanicien: 3 maanden
Ingenieur: 2 jaar
Specialist opslag: 12 maanden

 

Wat heb je nodig?

De bemanning op de brug en in de machinekamer bestaat uit personeel met en zonder zeemanspapieren, afhankelijk van de positie. Voor de Belgische vrijwilligers geldt elke dag aan boord als ‘sea time’. U dient echter wel in functie te zijn in uw maritiem vakgebied.

Alle technische bemanningsleden moeten beschikken over een geldig certificaat van de Basic Training (BT) volgens de STCW-normen. Voor bemanningsleden met een licentie is een geldig certificaat van bekwaamheid vereist, in aanvulling op de andere specifieke eisen die in de functieomschrijving staan vermeld. Mis je een certificaat? We kunnen je wellicht helpen aan bepaalde certificaten via ons Maritime Training Center. Werken aan boord is een mooie kans om je maritieme carrière op te starten en ervaring op te doen.

>> Meer informatie nodig? Mail naar vrijwilliger@mercyships.be.

>> Benieuwd naar de beschikbare posities aan boord? Neem een kijkje op http://apply.mercyships.org.

>> Verder lezen over vrijwilligerswerk bij Mercy Ships? Dat kan hier.

Veel gestelde vragen

De bemanning op de brug en in de machinekamer bestaat uit personeel met en zonder zeemanspapieren, dit is afhankelijk van de positie. Voor de Belgisch vrijwilligers geldt elke dag aan boord als 'sea time'. U dient echter wel in functie te zijn in uw maritiem vakgebied.Alle technische bemanningsleden moeten beschikken over een geldig certificaat van de Basic Training (BT) volgens de STCW-normen. Voor bemanningsleden met een licentie is een geldig certificaat van bekwaamheid vereist, in aanvulling op de andere specifieke eisen die in de functieomschrijving staan vermeld. Mis je een certificaat? We kunnen je wellicht helpen aan bepaalde certificaten via ons Maritime Training Center. Werken aan boord is een mooie kans om je maritieme carrière op te starten en ervaring op te doen.
Niet per se. De bemanning op de brug en in de machinekamer bestaat uit personeel met en zonder zeemanspapieren, dit is afhankelijk van de positie. Kijk op apply.mercyships.org voor de functies en de functie-eisen.
Jazeker, voor de Belgische vrijwilligers geldt elke dag die aan boord is doorgebracht als 'sea time'.
Ook dit hangt af van de positie. Alle technische bemanningsleden moeten beschikken over een geldig certificaat van de Basic Training (BT) volgens de STCW-normen. Voor bemanningsleden met een licentie is een geldig certificaat van bekwaamheid vereist, in aanvulling op de andere specifieke eisen die in de functieomschrijving staan vermeld. Mis je een certificaat? We kunnen je wellicht helpen aan bepaalde certificaten via ons Maritime Training Center.
Dat kan, neem voor de mogelijkheden contact via info@mercyships.be.
Het jaarschema ziet er zo uit: 8-10 maanden in de haven gedurende de werkperiode in Afrika (augustus-mei) 6-8 weken op de werf en in droogdok (juni-juli) 4-6 weken varen van en naar de Afrikaanse havenstad en de werf (begin juni/begin augustus)Vooral in de zomer tijdens de periode op de werf en in droogdok zijn er veel technische vacatures.
Dit doen we vanwege het internationale karakter van onze organisatie. Malta is een van de weinige vlaggenstaten die weinig beperking legt op de nationaliteiten van de technische bemanningsleden.
Malta onderschrijft de IMO-verdragen, inclusief SOLAS, MARPOL, ISM, ISPS en STCW. Wij voldoen aan deze en andere internationale regelgeving, zoals onderzocht en gecontroleerd door de aangesloten organisaties van de International Association of Classification Societies (IACS). Malta legt daarnaast, als lid van de Europese Unie, aanvullende nationale regels op waar het schip aan moet voldoen.
In principe heeft elke officier een eigen hut.