Ziekenhuisschip Global Mercy

Maak kennis met het grootste private ziekenhuisschip ter wereld. En meteen ook het eerste dat speciaal voor dat doel gebouwd wordt. Een fantastische levensreddende droom die werkelijkheid wordt. Met de komst van de Global Mercy verdubbelde de capaciteit van Mercy Ships ruimschoots. Dat zijn meer dan twee keer zoveel mensen die een levensreddende operatie of behandeling krijgen. En dit voor de komende 50 jaar!

De reis van de Global Mercy

In 2021 legden we de laatste hand aan de Global Mercy. Het is het eerste schip dat Mercy Ships speciaal bouwde om medische zorg te verlenen en het grootste, particuliere ziekenhuisschip ter wereld. Met de uitbreiding van onze vloot verdubbelen we onze capaciteit om gratis zorg en medische training te bieden aan Afrika.  

Begin 2021 lag het schip in de Tianjin Xingang scheepswerf in China, waar onze partner Stena Roro de afrondende constructiewerkzaamheden uitvoerde. Enkele maanden later vierden we de succesvolle, derde proefvaart. Het bewijs dat de Global Mercy zeewaardig is!

In juni 2021 was het dan zover: tijdens een feestelijke bijeenkomst namen we ons nieuwste ziekenhuisschip definitief in gebruik. “Een droom die uitkomt. Niet alleen voor ons, maar vooral voor de mensen die we dienen”, sprak Mercy Ships-oprichter Don Stephens.  

Kort daarna zette de Global Mercy koers naar open zee. Na een tussenstop in Malta – het land waar het schip geregistreerd staat – meerde de Global Mercy in september aan in de haven van Antwerpen. Daar werd het schip verder ingericht. In 2022 zette de Global Mercy voor het eerst koers richting Afrika.

Mijlpalen Global Mercy

  • December 2013

    Mercy Ships tekent het contract voor de bouw van de Global Mercy

  • December 2015

    De scheepsbouwers in China leggen de kiel van het schip 

  • April 2021

    Succesvolle laatste proefvaart 

  • Juni 2021

    Oplevering van de Global Mercy

  • 3e en 4e kwartaal van 2021

    Inrichting ziekenhuis(gedeelte) en medische apparatuur 

  • 1e kwartaal van 2022

    De Global Mercy wordt verder ingericht in de haven van Antwerpen

  • 2e kwartaal van 2022

    Vertrek naar Senegal voor de eerste werkperiode

Een nieuw schip, een bijzondere toekomst

De Global Mercy is 174 meter lang en 28,6 meter breed. Het schip telt 12 dekken. Het wordt uitgerust met een operatiekwartier met 6 volwaardige operatiezalen en 199 ziekenhuisbedden. Daarnaast zijn er ook een labo, klaslokalen, een auditorium en alle medische apparatuur om de patiënten een kwalitatieve zorg te verlenen.

Global-Mercy-Infographic 3

De Global Mercy in cijfers

Global Mercy
Lengte174 m
Breedte28,6 m
Bruto tonnage37.000
Bouw2021, Tianjin Xingang, China
RegistratieMalta
Bemanningscapaciteit641
Aantal dekken12
Hoofdmotoren4 x Wartsila 6L32 – 2 x ABB Azipul Pods
Diepgang6,1 m

Een sterk staaltje techniek ten dienste van de allerarmsten

In arme landen, vooral in Afrika, heeft een groot deel van de bevolking geen toegang tot betaalbare en goede medische zorg. Hierdoor groeien aandoeningen, die eigenlijk gemakkelijk kunnen behandeld worden met een chirurgische ingreep, vaak uit tot verminkende en zelfs dodelijke letsels.

Op de Global Mercy kunnen kinderen zoals Houleye geopereerd worden. Deze operatie was nergens in haar land mogelijk. Dankzij Mercy Ships werd zij volledig gratis behandeld.

Houleye Mercy Ships
Global Mercy

Een thuis voor meer dan 600 fantastische vrijwilligers

Elke dag verbeteren en redden onze gemotiveerde vrijwilligers ingrijpend de levens van mensen in extreme armoede. Met hun inzet maken zij een grote impact in de wereld en brengen ze veranderingen teweeg die mensen hun leven lang vooruit helpt.

Ook u kan daar deel van uitmaken, zelfs als u geen medicus bent. Dat kan voor korte of lange termijn, als mecanicien, chirurg, zeeman of verpleegkundige en nog veel meer.

Gebouwd met duurzaamheid als uitgangspunt

  • De Global Mercy is voorzien van ledverlichting.
  • We gebruiken scheepsbrandstoffen met minder zwavel.
  • We varen op lage snelheid tussen havens om de CO2-uitstoot te reduceren.
  • We voldoen aan internationale standaarden op het gebied van onder meer afval, olie, riolering en luchtvervuiling.
  • We filteren condensatiewater van de airconditioning voor technisch gebruik. Hierdoor is er 50% minder drinkwater nodig. Dankzij hoge rendement systemen verbruiken we ook 15% minder energie.
Global Mercy, Mercy Ships

De Global Mercy maakt een blijvende impact in 3 stappen

De Global Mercy is het ‘partnerschip’ van de Africa Mercy. Met nog meer plaats voor patiënten en medische teams. Een nieuw schip met voor Mercy Ships ontelbare nieuwe kansen om te bouwen aan duurzame gezondheidszorg in Afrika.

  1. Door directe medische zorg en chirurgie aan te bieden aan patiënten.
    Onze hulpverlening richt zich op de volgende chirurgische specialisaties: tumoren verwijderen, orthopedie, reconstructieve plastische chirurgie, cataract, algemene chirurgie, tandheelkunde en fisteloperaties.
  2. Door lokale gezondheidswerkers op te leiden en te begeleiden.
    Het doel van Mercy Ships is het trainen van medische professionals om zowel de infrastructuur als de kwaliteit van de plaatselijke gezondheidszorg op een hoger niveau te krijgen.
  3. Door de plaatselijke infrastructuur te renoveren en uit te bouwen.
Op de Global Mercy zullen patiënten als Sekouba een gratis operatie krijgen.
Patiënten van Mercy Ships zullen op de Global Mercy een operatie krijgen.

Een verdubbeling van capaciteit en hoop

Het verhaal van Mercy Ships begon met een droom: met een schip medische zorg brengen naar waar de nood het hoogst is. Op 7 juli 1978 kocht onze oprichter Don Stephens het eerste schip aan: de M/V Victoria. Dit oude zeeschip werd op 4 jaar tijd door vrijwilligers helemaal omgebouwd tot een drijvend ziekenhuis en kreeg de naam Anastasis.

De Mercy Ships vloot, waarvan de oudere schepen inmiddels uit de vaart zijn, omvatte na de Anastasis de Island Mercy, de Caribbean Mercy en ons huidige ziekenhuisschip: de Africa Mercy.

Bouwen aan een droom die werkelijkheid wordt

Met de bouw van de Global Mercy willen wij samen met onze trouwe donateurs, partners, sponsors en vrijwilligers het verschil blijven maken voor duizenden mensen in de armste landen van Afrika. Niet alleen in de nabije toekomst, maar nog decennia lang.

De bouw van de Global Mercy is het antwoord van Mercy Ships op de cruciale behoefte aan veilige en toegankelijke medische zorg in Afrika. Met 6 operatiekamers en 199 beschikbare bedden, werd met de komst van ons nieuw ziekenhuisschip onze medische capaciteit meer dan verdubbeld. De Global Mercy en de Africa Mercy worden vandaag samen ingezet, waardoor wij gelijktijdig in twee landen actief kunnen zijn.

Voor het ontwerp en de bouw van de Global Mercy bundelde Mercy Ships zijn krachten met Stena RoRo uit Zweden. Het schip werd in China gebouwd door de China Shipbuilding Industry Corporation (CSIC) in de scheepswerf van Tianjin Xingang. De Global Mercy is het grootste private ziekenhuisschip ter wereld en is operationeel sinds 2022.

‘Laten zien dat mensen waardevol zijn’

Joff Williams groeide op in Zimbabwe, waar zijn ouders werkten voor het Leger des Heils. Die ervaring was levensbepalend. ‘Het opende mijn ogen voor wat het betekent om te leven in Afrika, een continent dat prachtig is en tegelijkertijd zoveel uitdagingen kent.’ Decennia later is Joff de nieuwe Managing Director van de Global Mercy, een rol die hij ziet als een ongelofelijke eer én verantwoordelijkheid. ‘We hebben een geweldige kans om met de Global Mercy een boodschap af te geven. Een boodschap dat mensen waardevol zijn en dat het goed is om elkaar te dienen. Het is een belangrijke reden waarom we hier op aarde zijn: om elkaar te dienen.’

Global Mercy Mercy Ships

Joff Williams
Managing Director Global Mercy