Dirk Huyghe Mercy Ships

Dirk Huyghe vanop de Global Mercy: Op dit schip is iedere job belangrijk

Toen Dirk Huyghe in 2022 voor een eerste maal aan boord ging van de Global Mercy in Senegal was het aanvankelijk zijn bedoeling om toch minstens één keer in z’n leven zoiets te mogen ervaren …

Maar het bleef blijkbaar niet bij deze ene “once in a lifetime experience” want ondertussen was er al een 2e en 3e missie in 2023 en 2024 en staat er een nieuwe gepland eind 2025.

Even voorstellen: Dirk Huyghe uit Gent was in actieve dienst rijkswachter, maar sinds zijn pensionering ligt de focus ondermeer op vrijwilligerswerk. Dirk had ooit al info ingewonnen om als vrijwilliger mee te gaan aan boord van een ziekenhuisschip van Mercy Ships maar toen het allernieuwste schip, de Global Mercy aangemeerd lag in Antwerpen in 2022, werd zijn interesse opnieuw gewekt.

Hij meldde zich onmiddellijk aan en met gunstig gevolg. Enkele maanden nadien kon Dirk voor 3.5 maanden dienst doen in de ‘dining room’ aan boord van de Global Mercy in Senegal.

(Lees verder onder de foto)

Dirk Huyghe Mercy Ships

Dirk ging in 2024 voor de derde keer aan de slag in de dining room van de Global Mercy.

Een unieke ervaring

Het idee belangeloos anderen te helpen heeft in het gezin van Dirk altijd wel een belangrijke rol gespeeld. Dit nu te kunnen doen met gelijkgestemden van over de ganse wereld versterkte die interesse.

Dirk: “Ik was altijd wel wat (gezond) jaloers op de mensen van de medische sector die zich op zo’n ziekenhuisschip in Afrika kunnen inzetten. En nu kreeg ik zelf die kans, zij het dan voor een totaal andere functie.”

Fijne ontmoetingen

In Dakar (en ook in Freetown) had Dirk een aangenaam gesprek met Don Stephens, de oprichter van Mercy Ships die het in 1978 aandurfde om een 2de hands ferry boot aan te kopen en die vervolgens te laten ombouwen tot een ziekenhuisschip. Met dit schip, de “Anastasis”, startte het wonderlijk avontuur van Mercy Ships.

(Lees verder onder de foto)

Dirk met Don Stephens, de oprichter van Mercy Ships.

Dirk met Don Stephens, de oprichter van Mercy Ships.

Stephens werd destijds geïnspireerd door moeder Teresa. Voor Dirk een heel fijn toeval, want ook hij had ooit het genoegen deze “grote” dame meermaals in Calcutta te ontmoeten en met haar boeiende gesprekken te hebben. En uiteraard is ze ook voor Dirk een bron van inspiratie en begeestering geworden. Een paar van haar uitspraken bleven hem bij: “Love one another as much as yourself” – “Let us be instruments of God”.

Maar vooral ook : “Do small things with great love” en “Together we can do great things”. Deze laatste zijn bijzonder toepasselijk voor het werk van Mercy Ships vindt Dirk, zowel voor de vrijwilligers maar ook voor eenieder die z’n steentje bijdraagt, dus ook de vele donateurs.

Job in de “dining room”

“Er wordt gewerkt met 2 alternerende teams die elkaar aflossen. De werkdagen bestaan uit bijna 10 uren. Dit betekent toch wel stevig doorwerken. Iets na 5.00 u uit bed en dan 3 shifts draaien van telkens meer dan 3 uren, en om de 2 weken ook het volledige weekend. Niet voor niets wordt bij de voorwaarden van deze functie vermeld dat je fysiek sterk moet zijn en gemakkelijk 14 kg moet kunnen heffen. Soms moet je wel tot 25.000 stappen lopen op één dag.”

(Lees verder onder de foto)

Dirk Huyghe Mercy Ships

“In Freetown hadden wij (eind Augustus 2024) een 700-tal mensen aan boord voor de lunch (ongeveer 420 vaste crew leden en een 285-tal mensen van de day crew) en ook nog eens de patiënten (200 bedden). Dat zijn dus heel wat maaltijden per dag en dus heel wat borden, bekers, soepkommen, bestek e.d. die afgewassen moeten worden.”

(Lees verder onder de foto)

Dirk Huyghe Mercy Ships

Een blik op de vaatwasruimte: de “dishwashingruimte” of ook scullery genoemd.

Een blik op de vaatwasruimte: de “dishwashing-ruimte” of ook scullery genoemd.
Wil je een “levendig” beeld van deze bijzondere karwei (beter dan de allerbeste sauna !!) bekijk dan even dit kort filmpje op deze link.

“Het eten moet vanuit de keuken aangebracht worden, tafels moeten schoongemaakt worden, vloeren geschuurd, alle apparatuur doorlopend grondig gereinigd (koffiemachines, reservoirs fruitsap, koeltafels, ijskasten, ook de wanden en de vele vensters wassen enzovoort). Gewoon alles wat in een doorsnee grootkeuken van zo’n 100 meter op 30 meter moet gebeuren.

Het was wel een fijne ervaring om gedurende de dag extra versterking te krijgen van de day crew. Vele handen maken het werk licht. Daarenboven was die samenwerking met hen ook heel vernieuwend en ook boeiend.”

(Lees verder onder de foto)

Dirk Huyghe Mercy Ships

Een mix van keukenpersoneel en dining room-team (sommigen in outfit van zogenaamde “Funky Friday).

Vrije tijd?

De rust tussen de werkdagen is dan ook erg welkom en ook echt wel nodig om opnieuw op krachten te komen om er nadien weer tegenaan te kunnen gaan. Maar die vrije periodes zijn ook een gelegenheid om aan wal te gaan en het land te verkennen en doen je beseffen hoe arm dit land en z’n bevolking is, als je met eigen ogen ziet en voelt. Sierra Leone behoort immers tot de armste landen van Afrika.

Ik ben er meermaals door de arme wijken gelopen, de talloze slums en de vissersdorpjes. Het zien van al die ellende motiveert dan om je opnieuw voor 100% voor het werk in te zetten. Het doel dat Mercy Ships nastreeft, is zo mooi en nodig en maakt het harde werk zinvol en minder zwaar.

(Lees verder onder de foto)

Op stap in de slums

Op stap in de slums.

Of… afdalen naar het 3e of 4e dek

Als vrijwilliger (dus niet alleen het medisch personeel) kregen ook wij ook de gelegenheid om in onze vrije tijd het ziekenhuis en de patiënten te bezoeken, zowel vóór als na de ingreep. Zo konden naar hun verhalen luisteren, spelen met de kinderen en zien hoe zij na hun ingreep een nieuwe toekomst krijgen.

(Lees verder onder de foto)

Dirk Huyghe

Ik denk hierbij ook aan mensen die door familie of vrienden aan boord worden gedragen en die na enkele maanden zelfstandig de loopplank van het schip naar beneden stappen, terug naar huis om als een ander mens een totaal nieuw leven kunnen starten. Door levens veranderende operaties herboren als het ware!

Dat raakt je heel diep en dat motiveert enorm om je dan ook verder ten volle in te zetten in de job waarvoor je aangeduid werd!

Gezamenlijke drijfveer

Als enthousiast wereldfietser ben ik het gewend om de wereld rond te reizen en veel verschillende nationaliteiten te ontmoeten. Hier aan boord vind ik die allemaal samen in één kleine ruimte en met één gemeenschappelijke motivatie: deel uitmaken van een groot en fantastisch raderwerk van vrijwilligers in allerlei vormen en kleuren om, rechtstreeks of onrechtstreeks, het leed van de allerarmsten in Afrika toch te proberen verzachten”.

Het geeft me een warm gevoel om daar aan boord deel te mogen uitmaken van zo’n goed geoliede machine en een kleine maar noodzakelijke schakel te mogen zijn en daardoor met velen het lot van de allerarmsten te verbeteren.

Dit met mensen met éénzelfde ingesteldheid te kunnen doen op zo’n uniek schip, geeft nog een extra dimensie. Op dit schip is iedere job belangrijk en dat kan je ook voelen. Er is respect voor ieders functie, of je nu een “topdokter” bent zoals o.a. Dr. Gary Parker (zie foto hieronder) of Dr. Tertius Venter die al meerdere tientallen jaren op het schip operaties uitvoeren of je poetst de gangen en toiletten, maakt geen verschil. Alle functies zijn onontbeerlijk en worden ook gewaardeerd en zo kan je ook met iedereen tussendoor een fijne babbel hebben.

(Lees verder onder de foto)

Samen met “topdokter” Dr. Gary Parker

Samen met “topdokter” Dr. Gary Parker.

Het is m’n overtuiging dat het werken op dergelijk uniek schip een mens verandert ! Je krijgt sowieso een ruimere blik op de wereld. En ten dienste staan van anderen zonder daarvoor iets te willen terug krijgen geeft veel voldoening en is deugddoend.

En ondertussen… een nieuwe uitdaging voor eerstdaags!

Ondertussen staat voor heel binnenkort een stevige fietstocht gepland (zomer 2025) en dat gekoppeld wordt aan Mercy Ships België om daarmee extra geld in te zamelen. “Met een bekende persoon binnen Mercy Ships, namelijk de zeer gedreven plastisch chirurg Dr. Tertius Venter uit Zuid-Afrika (op de foto verder hieronder) en toevallig ook een fervent fietsreiziger werden die plannen al lang geleden op het schip gesmeed toen we daar samen van dienst waren.

(Lees verder onder de foto)

Dr. Tertius Venter – plastisch chirurg met z’n patiënten.

Dr. Tertius Venter – plastisch chirurg met z’n patiënten.

Het wordt “straks” een avontuurlijke fietstrip van 5.000 kilometers van Coast to Coast in de USA. Een gemiddelde van 150 km per dag met bagage aan de fiets en zonder enige ondersteuning. Ontdek op deze pagina meer info hoe je dit project ten voordele van Mercy Ships België kan ondersteunen.

En in oktober-november-december eind 2025 staat Dirk opnieuw op de planning om aan boord te gaan van de GLM in Sierra Leone, maar ditmaal in een andere functie, nl. ditmaal als “Maintenance Assistant” in het Hope center. Ook weer een nieuwe uitdaging. Na 3 maal aan boord gewerkt te hebben in de dining room een boeiende nieuwe wending en ditmaal ook heel dicht bij de patiënten !

Ondertussen blijft Dirk nog steeds bereid om op vraag z’n videoverslagen van vroegere wereldfietsreizen te vertonen en de opbrengst ervan integraal aan Mercy Ships Belgium te schenken.

Meer info op zijn site www.bikeandtrek.com.

> Heb jij net als Dirk zin in een buitengewone ervaring als vrijwilliger bij Mercy Ships? Ontdek hier hoe jij kan helpen.

Dirk Huyghe & crew Mercy Ships

De Belgische crew die aan boord ging van de Global Mercy. Van links naar rechts: Peter Heck, Gerd Heyninck, Peter Hermans, Danielle De Paepe, Dirk Huyghe, Christine Lutters, Guy Van Camp, Lucienne Beckers en Jesper Grant.