Mercy Ships en Koetjesreep: een unieke samenwerking
Mercy Ships heeft al enkele jaren een bijzondere samenwerking met Koetjesreep. Maar wat heeft een organisatie die zich inzet voor medische hulp in Afrika te maken met een producent van chocoladerepen?
Koetjesreep
The Belgian Chocolate Group werkt met Fair Trade om betere prijzen voor de cacao te bieden. Omdat Mercy Ships zich specifiek richt op West-Afrika, precies de regio waar meer dan 75% van de wereldoogst van cacao vandaag komt, is er besloten om de handen in één te slaan. Mercy Ships geeft antwoord op de grote nood aan gezondheidszorg dat in West-Afrika nodig is.
Koetjesreep is in Nederland en Vlaanderen al sinds generaties bekend als de lekkere cacaoreepjes die vooral door kinderen gegeten worden. Jaarlijks verkopen zij meer dan 15 miljoen Koetjesreepjes. Omdat Mercy Ships ook veel kinderen opereert, was de link snel gelegd. Op elk reepje staat voortaan het logo van Mercy Ships met een woordje uitleg over wat Mercy Ships doet. Daarnaast gaat per verkochte Koetjesreep een bedrag naar de vzw. En aangezien er in Nederland en Vlaanderen jaarlijks ruim 15 miljoen van deze lekkernijen verkocht worden, tikt dat aardig aan.
Marc Pauwels
Als toenmalig CEO van The Belgian Chocolate Group, met productievestigingen in Olen en Herentals en dat Koetjesreep in zijn assortiment heeft, bezocht Marc Pauwels al heel wat cacaoplantages, onder meer in West-Afrika. Hij stelde er vast dat de meeste mensen die er werkten amper rondkomen en nauwelijks toegang hebben tot medische zorg. “Wat het inkomen betreft, werken we bijvoorbeeld samen met Fair Trade om betere prijzen voor de cacao te bedingen”, licht Marc Pauwels toe.
“Maar dan nog blijft het probleem van de medische zorg: hoe konden we dat concreet aanpakken? Op een charity dinner drie jaar geleden leerde ik Mercy Ships kennen, Deze liefdadigheidsorganisatie is vooral actief in Afrika en nodigde mij uit om hun ziekenhuisschip de Africa Mercy te bezoeken Dat hebben mijn echtgenote Ilse en ik gedaan. Het was een overweldigende ervaring die een diepe indruk op ons heeft nagelaten. De manier waarop de organisatie antwoord geeft op de grote nood aan gezondheidszorg in de regio is werkelijk buitengewoon.”
Uniek
Bert van Dijk, vrijwilliger en voorzitter van Mercy Ships: “Het unieke is dat het hier niet om een eenmalige actie of een vorm van tijdelijke sponsoring gaat, maar om een permanent partnerschap. Het is een schoolvoorbeeld van hoe een merk als Koetjesreep en een vereniging als Mercy Ships constructief en structureel kunnen samenwerken en elkaar kunnen versterken. We vertrekken hierbij vanuit de gemeenschappelijke missie om te investeren in Afrika, door er niet alleen de nood te helpen lenigen, maar ook de vele mogelijkheden te benutten.
En er zijn nog andere raakvlakken: Koetjesreep werd in de jaren 30 van de vorige eeuw geïntroduceerd om kinderen aan hun dagelijkse behoefte calcium te helpen. Het is bij jongeren nog altijd heel populair. En op ons schip worden elk jaar veel kinderen geholpen. Dus die focus komt in deze samenwerking mooi samen.”