Natalie De Four (59) uit Loppem is geen onbekende in de zorg. Met 36 jaar ervaring als zorgconsulent en freelance verpleegkundige in verschillende ziekenhuizen is haar leven gewijd aan het helpen van anderen. Haar werk bracht haar op een heel nieuw pad toen ze besloot om haar dromen achterna te gaan en zich aan te melden als vrijwilliger bij Mercy Ships.
Maggi Vanacker uit het Limburgse Meeuwen-Gruitrode en Geert Michiels uit het Antwerpse Schoten zijn vandaag gestart aan hun volgende grote avontuur als vrijwilliger aan boord van het ziekenhuisschip van Mercy Ships. De vriendinnen, beide geboren in 1965, zullen de komende twee maanden als schoonmakers werken op de Africa Mercy en zo hun steentje bijdragen aan het welzijn van de bevolking van Madagaskar.
Kinderverpleegkundige Katelijne Impens stapte in februari 2024 voor een tweede keer aan boord van het ziekenhuisschip de Global Mercy in Sierra Leone voor een periode van drie maanden. Tijdens een eerste werkperiode bij Mercy Ships hielp ze ook al tien weken als vrijwilliger aan boord van ons ziekenhuisschip in Senegal.
Emma, een 29-jarige pediatrisch verpleegkundige uit Antwerpen, heeft het grootste deel van haar carrière gewijd aan het zorgen voor kinderen op de afdeling pediatrie van het Sint-Vincentius ziekenhuis. Dit jaar besloot ze haar kennis en ervaring naar een ander niveau te tillen door drie maanden als vrijwilliger aan de slag te gaan op de Africa Mercy in Madagaskar.
Haar dertienjarige dochter Maxine is haar vurigste fan. "Ook al had ze het moeilijk met de duur van mama’s afwezigheid, ze steunde me van meet af aan in mijn avontuur en ze is trots op wat ik in Sierra Leone doe aan boord van de Global Mercy”, vertelt Freya Bernaert uit Kortrijk.
Journalist Peter Gordts trok in februari naar de Global Mercy in Sierra Leone, waar hij het levensreddende werk op het grootste ziekenhuisschip ter wereld van dichtbij meemaakte. Hij ging in gesprek met vrijwilligster Melanie Leeman, ICU verpleegkundige op de Global Mercy.
Toen bleek dat de Global Mercy in 2021 zou afmeren in Antwerpen om er te worden ingericht en afgewerkt als ’s werelds grootste private ziekenhuisschip, herinnerde Peter Heck zich een documentaire over het reilen en zeilen aan boord van de Africa Mercy. “Als het ooit past, wil ik daar graag mijn persoonlijke bijdrage leveren aan de strijd tegen ongelijkheid in de wereld”, had hij zich toen voorgenomen.
Voor de 48-jarige Stef van Ranst zijn de patiëntjes aan boord van de Global Mercy een belangrijke drijfveer in zijn engagement voor Mercy Ships. Mercy Ships had hem het liefst ingezet als schrijnwerker aan boord, maar Stef van Ranst zag zichzelf beter functioneren aan wal, waar hij nu instaat voor zowat alle techniek met betrekking tot en het onderhoud van al wat buiten het schip nodig is, van de autovloot over de aggregaten, de watertanks en de mobiele airco’s tot de tenten en containers.
We spreken Patricia aan boord van de Global Mercy, minder dan een maand vóór haar ‘afmonsteren’. "Ik zou me engageren voor zeven weken, maar het worden er uiteindelijk negen. Met dank aan een door mij verkeerdelijk genoteerde datum. Met dank, want ik ben er niet rouwig om”, lacht de 64-jarige verpleegkundige.